Intervju med Gripens nye ordförande

På årsmötet valdes Kjell-Åke Johansson till ny ordförande i Gripen Trollhättan BK. Vi satte oss ner för en kort pratstund för att se vem Kjell-Åke är!

 

  • Många som går på Gripens hemmamatcher känner säkert igen dig men vem är Kjell-Åke Johansson? Hur ser din bakgrund ut? 
  • Född och uppvuxen i Trollhättan och intresserad av all idrott och bandy i synnerhet. Idag mest som åskådare men jag tränar på Friskis, spelar golf och åker skidor så jag är nog hyfsat aktiv även idag. Har jobbat som chef för olika konsultverksamheter större delen av mitt yrkesverksamma liv men har även 20 års erfarenhet av styrelsearbete, både i aktiebolag och olika typer av föreningar.
  • Du har ju tillbringat mycket tid på Slättberg ända sedan “koltåldern” men har du haft någon roll som aktiv i föreningen tidigare?  
  • Jag har tittat på bandy sedan jag var liten men aldrig spelat själv. Det blev friidrott för mig, dels aktiv själv i ungdomen men senare även som tränare, funktionär på tävlingar men även i styrelsen. Men jag gillar skridskor och boll så jag spelade även rinkbandy i Korpen i 40 år.
  • Vad ser du mest fram emot i din nya roll den kommande säsongen? 
  • Att få fortsätta resan med att utveckla Gripen som förening. Vi har en bra bas med en ekonomi i balans och fina sportsliga framgångar för både dam och herrlagen och inte minst på ungdomssidan. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med övriga styrelsen, anställda, aktiva, ledare, sponsorer och volontärer lyfta hela verksamheten till ytterligare en nivå.
  • Du har ju haft chefs-/ledarjobb i ditt yrkesliv. Vad karaktäriserar din ledarstil? 
  • Jag har alltid dörren öppen och visar mig gärna ute i verksamheten men jag tror på att delegera ansvar och har inget behov av att kontrollera allt. Jag litar på mina medarbetare och vet av erfarenhet att om man bara får tydliga ramar från början så tar de allra flesta ett stort ansvar.
  • Ser du några skillnader i att leda en organisation som ”har betalt för att jobba” och en som består av idealister och volontärer? 
  • I ett företag kan man ställa högre krav på någon som har betalt och i en förening vill man inte skrämma bort de som arbetar ideellt men jag tycker ändå att man kan ha samma professionella attityd i sitt ledarskap. Kan man styra den kraften som finns hos idealister i en förening i en gemensam riktning kan man komma otroligt långt. Det viktiga är att alla har en gemensam vision och målbild av vad vi vill uppnå.
  • Som avslutning: Vad vill du hälsa alla som är engagerade i föreningen? Ledare, spelare, funktionärer, partners, supporters m fl. 
  • Jag är otroligt stolt över mitt uppdrag och kommer att göra allt jag kan för att vi tillsammans lyfter Gripen till nästa nivå och hoppas att ni alla är lika taggade som jag på uppgiften. Vi ses i Slättbergshallen i vinter!

 

Text & Bild     Gripen Trollhättan BK